The Lion of the North

Idag för 292 år sedan blev Sveriges kung Karl den tolvte skjuten i sydöstra norge. Enligt en myt ska han ha blivit skjuten av en knapp som genomborrade hans båda tiningar och medförde en direkt död. Karl XII kröndes till kung den 14 december 1697. Då han inte avgav någon kungaförsäkran och själv satte kronan på sitt huvud blev hans ställning som enväldig kung.

hans fullständig titel var:  Carl med Guds Nåde, Sveriges, Götes och Vendes Konung, Storfurste till Finland, Hertig uti Skåne, Estland, Livland, Karelen, Bremen, Verden, Stettin, Pommern, Kassuben och Venden, Furste till Rügen, Herre över Ingermanland och Wismar, så och Pfalzgreve vid Rhen, i Bayern, samt till Jülich, Kleve och Berg Hertig. Greve till Valdens, Spanheim, Mark och Ravensburg och Herre till Ravenstein.

JA, nu får det vara nog med kungar och dylikt.. Men jag tänkte bara att ni skulle ha koll på att idag är inte vilken dag som helst.  Denna dag, gjorde historia, Svensk historia! Tyvärr historia som du får lära dig själv idag. I skolorna läser du om andra världskriget till 85 %, 5 % övriga händelser och 10 % Första värdlskriget. Och för att poängtera så läser du till 95 % om tyskland!


Jag vill ha tillbaka mitt gamla nummer nu.. Men det nya får väl duga ett tag till.

Snart är det jul och snart är vi insnöade=) är det inte mysigt

Jag saknar min älskade lilla Chuspi. =(

Kommentarer
Postat av: Ci

Håller med dig fullt om skolan. Hade gärna varit insnöade med er i las vikas :)

2010-11-30 @ 14:01:29
Postat av: anna

fin blogg ju :)

2010-11-30 @ 20:17:44
URL: http://blacknalyn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback