Fettisdagen!!



Då var det semeldag. MUMS!! Tänk att jag nästan kunde ha missat det. Vad vore värr än det

Fakta!

Att det är sista dagen innan påskfastan har givit upphov till traditionen att denna dag, och ursprungligen bara denna dag, äta semlor, även kallade fastlagsbullar eller fettisdagsbullar. Eftersom dessa bullar gjordes av vetemjöl (vitt mjöl) kallas denna dag också ”vita tisdagen”. Enligt norrländsk tradition äts semlor som efterrätt till bruna bönor.

Enligt en annan historiebeskrivning i muntlig tradition, var semlor från början släta bullar som var bland det enda som fick ätas under fastan. För att dryga ut denna mat började folk göra hål i semlorna och lägga in olika andra godsaker, vilket med tiden utvecklades till den vispgrädde och mandelmassa som numera anses vara det riktiga innehållet i Sverige. I Norge har semlor sylt i stället för mandelmassa.

(Faktan är från wikipedia)

Så idag ska man alltså svulla som ett djur och sedan fasta i X antal dagar.. Kanske är vad jag behöver efter att svullat i mig! Kan ju inte bara äta en. Sen måste jag ju prova semla med vaniljkräm också. Måste ju prova något nytt!!

_____________________

Igår var en dag jag aldrig kommer att glömma, hjärtklappning, oro och tårar var vad jag kämpade med igår. Trodde inte att minuter kunde vara så långa. Trodde heller inte att jag kunde känna mig så hjälplös. 

Glöm aldrig bort att man aldrig ska ta människor i sin omgivining förgivet. Glöm heller aldrig att du som människa är värd livet precis som du är. Ingen är bättre eller sämre än någon annan. En hög status, pengar, hus och volvo gör dig inte till en bättre människa. Det är när du mår bra och är lycklig i dig själv som du är en bra människa. Älska dig själv, för det förtjänar du. 

Swipp Swopp!

Kommentarer
Postat av: Gunila

Ta var på semeldagen och alla andra dagar.

2010-02-16 @ 18:51:51
URL: http://teamgravity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback